Songwriting tips van pop artiesten

Prairie Shadows by Ambah

credits: Amber Edgar

Op de blog van DIY Musician – een blog ter promotie van CD Baby services – kwam ik een interessante post tegen.
Bekende pop artiesten geven een sneak peak in hoe ze songs schrijven en geven hun mening over clichés, originaliteit en het gevoel van een song. Lees hier zeker de volledige posts in het Engels. Hieronder enkele hoogtepunten.

“Iemand gaf me ooit zeer goed advies: “De beste zaken zijn altijd moeilijker te vinden dan de tweede beste.”.
Je moet jezelf laten gaan en veel dingen componeren, waaruit je later dan de goede kan selecteren.” – Johnny Rzeznik

“Vaak heb ik inspiratie wanneer ik in bed lig. Wanneer mijn brein tot rust komt en de intuitie de controle overneemt. […] Daarom hebben alle schrijvers ook pen en papier op hun nachtkastje liggen.” – David Crosby

“Ik zeg altijd dat je er alles aan moet doen om jezelf scherp te houden. Zie je bijvoorbeeld een artikel in de krant, vraag jezelf dan af hoe je hiervan een song zou maken. Begin jaren zeventig werkte ik voor een Britse tv serie. Op donderdag kreeg ik de opdracht voor een song, vrijdag schreef ik deze en zaterdag zat hij al in de show. Dat hield me scherp! Iedereen is anders en heeft zijn eigen kunnen, beperkingen en behoeften.” – Ray Davies

“Muziek schrijven is alsof er een storm door me heen raast. Als ik geen muziek schrijf krop ik alle gevoelens op.” – Bjork

“Ongeveer de helft van mijn songteksten zijn autobiografisch. De andere helft is gedramatiseerd, verzonnen of gewoon gelogen (lacht)… wat ik graag doe. Het is de plicht van een artiest!” – John Haitt

“De meeste muzikanten willen geen teksten met een betekenis schrijven, ze willen teksten schrijven die betekenisvol klinken, wat iets volledig anders is. Ze zijn te afhankelijk van standaard clichés. Goede songwriters spelen juist met die clichés en denken na over hun teksten in plaats van te denken ‘ik heb dit al 800 000 keer gehoord, dus het zal wel iets goed zijn’. Ik probeer bepaalde dingen te vermijden die naar mijn mening tot vervelens toe zijn uitgemolken:

  • Het weer. Regen, storm, wolken, sneeuw.
  • Landschap. Bergen, rivieren, valeien, oceanen. Meestal kruist of beklimt men deze om tot bij zijn geliefde te geraken.
  • Referenties naar engelen of harten.
  • Reizen en rondtrekken. Ofwel in de trein of de auto met je ‘baby’, alleen, zoekend naar of vluchtend van je ‘baby’.
  • Het gebruik van het woord ‘baby’.
  • Gambling. Teerling werpen of gokken in welke vorm of context dan ook.
  • Wapens. Meestal geweren of messen.

Veel van deze clichés zijn geschreven door grootse schrijvers, maar zijn ondertussen meermaals misbruikt. Ik ben schuldig aan het gebruik van enkelen en zie mezelf ook niet als een groots schrijver.” – Aimee Mann

“Met de titel valt alles op zijn plaats. De titel bepaald de sfeer. Bijvoorbeeld ‘Mannequin Shop’ is een gekke titel die ik in People magazine zag bij een artikel over plastische chirurgie. Van zodra ik besliste om een über poppy nummer te schrijven over iets hedendaags en bizar, vloeide de woorden uit mijn pen. Moest ik niet met dit idee op de proppen zijn gekomen, zou het een heel karwij geweest zijn.” – Paul Westerberg

“In eerste fase werk ik het liefst op automatische piloot, zonder te veel nadenken. Ik zet me op een rustige plaats waar ik niet afgeleid wordt en speel dromerig met akkoorden en ritmes. Uiteindelijk onstaan hieruit melodietjes. Het komt er op aan goed het kaf van het koren te scheiden, zonder te veel na te denken. […] Als je te geforceerd en geremd bent in de eerste fase, zal je song uiteindelijk saai en inspiratieloos klinken.” – Neil Finn

“Ik doe mijn best om een song niet dood te analyseren. Het belangrijkste is dat het emotioneel werkt. Als een song de ingrediënten heeft om me kippenvel te geven, bouw ik hierop verder. […] Voor mij draait het allemaal om de emoties in muziek.” – Robbie Robertson

“Het beste advies dat ik kan geven is om altijd op te nemen. […] De eerste keer dat je een stuk zingt leg je misschien andere accenten of gebruik je een leuke manier van zinsbouw. Deze kleine details hebben een grote impact.” – Ray Davies

“Het is belangrijk te blijven zoeken en niet telkens het voor de hand liggende idee te nemen.” – Richard Thompson

“Je kan niet gehaast te werk gaan. Vaak begin ik gitaar te spelen en als de muziek niet komt ga ik iets anders doen. […] Ik heb mijn hoofd al vaak gestoten omdat ik de muziek te veel vorm wilde geven in plaats van het te laten begaan. Als ik deze regels los laat komt de muziek meestal vanzelf.” – Johnny Rzeznik

Meer tips lezen? Bekijk dan de volledige, Engelstalige outtakes hier.

Over Freddie D
Hiphop muzikant. Freddie D brengt je stevige hiphop met zachte refreintjes. Check alle muziek via www.yeaya.be Yeayä!

Geef een reactie

