Vinyl is in opmars, de feiten en cijfers

LP’s zijn mooi. Ze staan mooi in een kast en de hoes op zich is een stukje kunst.
Het afspelen van een vinylplaat is meer dan op wat knopjes drukken, het is een beleving.
Naast de vele platen die ik tweedehands heb gevonden zitten er in mijn collectie ook enkel nieuwe exemplaren. En ik ben niet de enige:

In 2006 werden er rond de 20 000 platen verkocht in België. Op vier jaar tijd is de verkoop meer dan verdubbeld tot 42 000 exemplaren. Op de Amerikaanse markt steeg de verkoop van 0,9 miljoen in 2006, naar een ongeloofelijke 2,8 miljoen stuks in 2010. Sommigen voorspellen er dit jaar zelfs een verkoop van 3,6 miljoen platen!
De laatste jaren hoorde ik vooral veel angst. De muziek industrie is nog steeds dramatisch aan het veranderen, dit biedt echter een platform voor nieuwe ideën en concepten. De verkoop van vinyl omvat minder dan één procent van de totale verkoop van muziek. Dit is echter van weinig belang aangezien vinyl zeer genre gevoelig is. Een simpel doorschijnend cd doosje en een gezeefdrukte cd zijn nog steeds veel goedkoper en het risico is hier dus lager. De vraag is echter of de opbrengsten voldoende zijn? Is dit wel hoet je je album wil uitbrengen?

Is vinyl en antwoord op de dalende verkoop?
Iedereen die producten verkoopt weet dat de waarde voor de klant niet enkel belangrijk is… het is het enige dat telt! “Welke toegevoegde waarde geeft deze aankoop aan mijn leven?” is iets wat jij, ik en iedereen zich telkens afvraagt wanneer de portefeuille wordt bovengehaald.
Een mp3 downloaden is zeer handig, maar niet mooi, niet artistiek en niet ‘cool’.
CD’s zijn oké, maar nogal verouderd, niet? Op veel CD’s komen snel krassen en de doosjes verslijten verschrikkelijk snel.
Hier komt de LP op het toneel. De hoes is GROOT en ZICHTBAAR. Sommige albums zijn echte kunstwerkjes en zijn makkelijk te genieten dankzij een oppervlakte van minstens 0,62m².
Winkels pikken de trend op. Een voorbeeld: Free Record Shop heeft recent beslist om via hun webshop 14 000 titels aan te bieden op vinyl.

Vinyl biedt iets uniek. Iets waar mensen voor willen betalen. De grote uitdaging is om een originele verpakking te ontwerpen die tussen de andere albums uitspringt en bij het doelpubliek past. Ik denk niet dat fans van Britney Spears staan te wachten op een LP. Hehehe.

Hopelijk kan je met met deze informatie de verkoop van je album(s) doen stijgen.

bronnen: De Morgen, Free Record Shop en Digital Muisc News

Advertenties

Over Freddie D
Hiphop muzikant. Freddie D brengt je stevige hiphop met zachte refreintjes. Check alle muziek via www.yeaya.be Yeayä!

3 Responses to Vinyl is in opmars, de feiten en cijfers

  1. Pingback: Vinyl nog steeds in opmars in België « Muziek Marketing Blog

  2. Henk van de Tillaard says:

    Wat een WAARDELOOS STUK. Alleen al de fabriek in Haarlem perst jaarlijk 3,6 miljoen platen. Jaarlijks gaat de verkoop over tientallen miljoenen platen. Amateurs

    • onetwod says:

      Henk, ik weet niet waarvan de journalisten hun cijfers halen, maar verkoop is niet gelijk aan productie 😉
      Daarbij kan die fabriek in Haarlem (wat NL is overigens) ook zeer veel exporteren, wat dus absoluut niets zegt over de verkoop in België.

      Hoe kom jij aan je cijfers?

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: