Dit verdien je als muziekleerkracht

Belgen die al eens een online krant lezen, weten dat Jobat vaak aan ‘de gewone man’ vraagt wat hij of zij verdient. Het was deze keer de beurt aan Koen, muziekleraar.

Ik geef 19 uur muziekles in twee scholen in Turnhout: 9 uur pianoles in de richting podiumkunsten van de kunsthumaniora Heilig Graf en 10 uur pianoles, begeleiding en algemene muziekcultuur in de Stedelijke Academie voor Muziek, Woord en Dans. Samen is dat net geen fulltime, daarnaast ben ik uitvoerend muzikant (jazzpianist) in bijberoep. Ik speel piano en toetsen in verschillende groepen, waaronder King of the Fugazi’s en het jazzkwintet Rubyland.

Koen Geudens (29), Antwerpen
Beroep: muziekleraar in loondienst en jazzpianist in bijberoep
Privé: gehuwd
Brutoloon: 2.930 euro
Nettoloon: 1.800 euro + variabel inkomen als muzikant
Extra: pensioensparen en verzekering geneeskundige zorgen

Doe je je job graag?
Ja! Ik zie mezelf als muzikant, maar muziekles geven biedt me naast een basisinkomen ook veel voldoening. Het is een geweldig gevoel om een passie te kunnen doorgeven aan jongeren en volwassenen. In de pianolessen probeer ik ook een levenshouding en een open visie mee te geven, en hecht ik veel belang aan het leren jezelf zijn als pianist. Dat is namelijk de basis van waaruit je kan improviseren.

Wat vind je van je inkomen?
Ik ben heel tevreden met mijn inkomen. Ik geef 3 dagen les per week. De andere dagen ben ik als muzikant bezig. Mijn inkomen als muzikant varieert per maand, dus dat heb ik er nu niet bij vermeld.
Ik doe maandelijks aan pensioensparen en probeer ook nog iets extra opzij te zetten.

Let je meer op je centen door de crisis?
Nee. Drie jaar geleden ben ik wel beginnen merken dat we als muzikanten minder gevraagd werden voor feesten of recepties, maar via mijn job als muziekleraar heb ik redelijk wat jobzekerheid.

Waar geef je met plezier geld aan uit?
Aan cd’s, lp’s, boeken (over muziek en over de twee wereldoorlogen) en aan alles wat met musiceren te maken heeft: een piano, software om muziek te maken …

En als je de lotto wint?
Dan zou ik een vrijstaand huis kopen zodat ik naar hartenlust muziek kan maken zonder andere mensen te storen. In het huis komt een repetitieruimte en een studio. Ik zou ook een grote wagen kopen waar ik al mijn muziekmateriaal in kwijt kan. En ik zou een schenking doen aan een goed doel.

Via Jobat.

Over Freddie D
Hiphop muzikant. Freddie D brengt je stevige hiphop met zachte refreintjes. Check alle muziek via www.yeaya.be Yeayä!

Geef een reactie

